Položme si otázku, čo vlastne človek potrebuje, čo je preňho najdôležitejšie. Ak by si ozaj mal niečo priať – čo to je? V mysli nám vyvstane veľa nápadov: najčastejším novoročným želaním býva dobré zdravie, ďalej je to materiálne uspokojenie našich potrieb, vyššie príjmy, nové auto atď. Niekto by si prial väčšiu milosť do medziľudských vzťahov, do manželstva alebo vzťahu s deťmi. Iný možno všetko toto má a aj tak nie je spokojný. Preto si myslím, že odpoveďou na zásadnú otázku, čo by sme chceli v živote dosiahnuť, je šťastie. Šťastie môžeme definovať ako trvalú radosť, ktorá je položená na správnych a neotrasiteľných základoch a vychádza zo spravodlivých vecí. K tomu, aby bol náš život šťastný, potrebujeme okrem dobrého zdravia, peňazí a dobrej rodiny aj Božiu milosť, odpustenie hriechov, lásku a tiež určitú mieru cti, ktorej sa nám dostáva. Som presvedčený, že s hore uvedeným môže každý súhlasiť – všetci by sme tieto ciele chceli dosiahnuť. No na to, aby sme šťastie dosiahli, musíme počúvnuť rady Biblie. Žiaľ, veľakrát je naše konanie v rozpore s radami Písma a namiesto toho, aby sme dosiahli trvalé šťastie, prichádza sklamanie, horkosť, krach a hanba. Zaiste, v jednom článku nemôžeme vyriešiť niečo, o čo sa pokúšame celý život, ale teraz aspoň odhalíme tri zákerné sily, ktoré úplne spoľahlivo dovedú ľudský život do nešťastia. Sú to LENIVOSŤ, PÝCHA a ŽIADOSTIVOSŤ.
Na to, aby sme šťastie dosiahli, musíme počúvnuť rady Biblie.
Keď sa Šalamúnovi v Gibeone zjavil Hospodin, Šalamún si prial múdre a rozumné srdce, aby mohol viesť izraelský národ (1Kráľ 3). Pánovi sa táto žiadosť ľúbila, preto Šalamúna vypočul: dal mu múdrosť a k tomu navyše aj bohatstvo a slávu. Nadobudnúť múdrosť však nie je také jednoduché. Človek po nej musí túžiť, zaoberať sa ňou, oceniť ju, hľadať, počúvať rady atď. Naopak, pochopiť, ako múdrosť nezískame, je celkom jednoduché – a síce, keď budeme leniví, preto lenivosť môžeme dať do priameho protikladu s múdrosťou. Podobne, pracovitosť a pilnosť môžeme dať do priameho vzťahu s múdrosťou, ktorá je nevyhnutnou podmienkou dosiahnutia ľudského šťastia. Boh nemá rád hlupákov a lenivcov a je zarážajúce, aký veľký priestor týmto otázkam Šalamún venuje. Podobne ako náročné je pochopiť to, čo je to múdrosť, je to i s pilnosťou. Aj pilnosť a pracovitosť podľa Biblie znamenajú niečo trochu iné, ako si my predstavujeme. Komunizmus vychoval veľa pracujúcich lenivcov; mnohí z nás si iste pamätajú na jedno celkom výstižné porekadlo: „pilný blbec“ je horší než triedny nepriateľ. Odpustite mi expresívny výraz, ale je to výstižné. Pracovitosť, pilnosť a usilovnosť podľa Biblie sú totiž späté s ďalšími výrazmi ako kreativita, schopnosť učiť sa, plánovanie, cieľavedomosť, chápanie kontextu, vytrvalosť, húževnatosť. A ďalej je to snaha o dokonalosť – čokoľvek robíme, môžeme urobiť ešte lepšie.
Problém spočíva v tom, že prirodzený človek JE lenivý. Dobrou správou však pre nás je, že sa MÔŽEME STAŤ múdrymi, usilovnými a pracovitými – pozrime sa ako.
„Počiatkom múdrosti je bázeň Hospodinova.“ (Prísl 9,10) „Bázeň Hospodinova je nenávidieť zlé.“ (Prísl 8,13) Prvým predpokladom získania múdrosti je bázeň Hospodinova. Vidíme to aj v bežnom živote: schopní, múdri a pracovití ľudia, ktorí dosahujú v živote veľké úspechy, sa nevedia dopracovať k osobnému šťastiu z dôvodu ich skazenej morálky. Najčastejšie sa stávajú zajatcami svojej sexuálnej žiadosti alebo návykových látok. Bázeň Hospodinova nie je nič iné ako báť sa hrešiť, lepšie povedané, bohabojný človek nezhreší ľahko a keď sa mu to stane, bije ho svedomie a robí pokánie. Takisto, bohabojný človek sa bojí ublížiť blížnemu. No bezbožný sa zatne, aby presadil svoj vlastný názor bez ohľadu na to, aké to bude mať dôsledky pre ostatných. Ak, napríklad, začne manželka bojovať s mužom a ako zbraň v konflikte používa deti, rodinu alebo ohrozuje dobrú povesť manžela, je to bezbožnica bez ohľadu na konfesiu.
„Choď k mravcovi, leňoch; viď jeho cesty a zmúdrej. On, ktorý nemá vodcu ani správcu, ani panovníka, pripravuje v lete svoj chlieb; zhromažďuje svoju potravu v čase žatvy. Dokedyže budeš ležať, leňoch? Kedy už povstaneš zo svojho spánku? Ešte trochu pospať, trochu podriemať, trochu založiť ruky, poležať a príde tvoja chudoba ako pocestný a tvoja núdza ako ozbrojenec.“ (Prísl 6,6-11) Príklad mravca prehovára do viacerých oblastí nášho života. Jednou z nich je, že nepracuje sám pre seba, ale usilovne, bez prestávky buduje mravenisko pre všetkých; mravce si nerobia každý vlastnú kôpku. Najpodstatnejší odkaz však pre nás je, že mravec je zaujatý prácou samotnou a je mu jedno, či ho niekto pozoruje alebo nie, nerobí len naoko, nerobí iba pred nadriadeným, aby dosiahol povýšenie a prémie. Pracuje bez šéfa. Človek, ktorý si osvojí pilnosť podľa vyššie uvedených definícií, skôr alebo neskôr dosiahne úspech. Rovnako platí, že človek, ktorý sa čestne nevysporiada s lenivosťou, sa skôr alebo neskôr dostane do problémov: núdza príde ako ozbrojenec, najprv dlžoby, potom exekútor a súdy. Priznať si lenivosť chce veľkú statočnosť, lebo človek máva voči sebe neobjektívne hodnotenie; aj ten najprehnitejší človek sa považuje za prefíkaného.
V krátkosti vymenujme niektoré charakteristické znaky lenivosti, ktoré nám pomôžu odhaliť ju vo vlastnom živote:
Ako sa dvere obracajú na svojich pántoch, tak i leňoch na svojej posteli.
Ako sme už povedali, stará prirodzenosť človeka je lenivá, ide cestou najmenšieho odporu. Vynára sa teda otázka, kde zobrať tú mravčiu energiu. Všetko začína správnym pohľadom do budúcnosti – a opäť sa dostávame k pojmom, ako sú nádej, vízia a ciele. Preto všetkým radím, aby aj s ohľadom na to, že vstupujeme do nového roku, znovu obnovili svoje videnie o budúcnosti. Kresťania musia byť ľudia nádeje, ľudia, ktorí sa majú na čo tešiť, ľudia, ktorí vedia, že ich práca nie je márna v Pánovi, že ich život má zmysel. Nebojte sa plánovať a stanovovať si ciele, veď Svätý Duch prišiel na to, aby nám práve s týmto pomohol – vytvoriť dobrú budúcnosť. Peter na Letnice povedal: „Lebo títo nie sú opití, ako sa vy domnievate… Ale toto je to, čo je povedané skrze proroka Joela: A bude v posledných dňoch, hovorí Boh, že vylejem zo svojho Ducha na každé telo a vaši synovia budú prorokovať i vaše dcéry, vaši mládenci budú vídať videnia, vašim starcom sa budú snívať sny. Áno, i na svojich sluhov a na svoje dievky vylejem zo svojho Ducha v tých dňoch a budú prorokovať.“ (Sk 2,15-18) Svoje videnie si napíšte, ciele si konkretizujte. „Hospodin mi odpovedal a riekol: Napíš videnie, a to zreteľne na doskách, aby čitateľ prebehol po ňom.“ (Hab 2,2) Vágne ciele nie sú žiadne ciele – a bez cieľov nie je pilnosť podľa Boha, bez pilnosti nie je múdrosť a bez múdrosti nie je šťastie. Najlepšie je začať naplňovať ciele hneď, človek si veľmi rýchlo vytvorí návyk na čokoľvek a dajú sa získať nielen negatívne návyky.
Ak sme vyššie konštatovali, že lenivosť je dosť ťažké odhaliť, ešte horšie je „dostať sa na kobylku“ pýche. Pýcha je zradná a prejavuje sa rôzne. Niekedy vidíme človeka, o ktorom môžeme na prvý pohľad povedať, že je nafúkaný, má povýšenecké a arogantné správanie, no inokedy sa ukrutná pýcha skrýva za pomerne pokornú fazónu. Najmä náboženskí ľudia sa vedia tváriť úžasne pokorne.
Mali by sme si dať tú námahu a odhaliť pýchu vo vlastnom živote, lebo ona urobí život spoľahlivo nešťastným. Veď samo Písmo hovorí: „Boh sa pyšným protiví, ale pokorným dáva milosť.“ (Jk 4,6) A keďže náš život je v plnej miere závislý od Boha, potom by bolo tragédiou, ak by mal byť Boh z dôvodu nedostatku pokory naším protivníkom. Nielenže pyšný človek nie je vo svojom srdci šťastný, ale skôr či neskôr ho čaká skrúšenie, osamotenosť, strata prestíže a pád. „Pred skrúšením chodí pýcha a pred pádom povyšovanie sa ducha.“ (Prísl 16,18)
Pýchu môžeme definovať ako postoj, pri ktorom sa človek vidí ako sebestačný, nezávislý od ostatných, odmieta uznať hodnoty, schopnosti a zásluhy druhých ľudí a už vôbec nevie uznať, že tam, kde je, sa dostal vďaka vkladu iných do jeho života. Často počujeme, ako takí ľudia prehlasujú, že všetko, čo majú, nadobudli vlastnými rukami, nikto im nepomohol… V každom prípade klamú: človek prichádza na svet závislý od druhých ľudí a každému bola poskytnutá aspoň minimálna starostlivosť na to, aby vôbec prežil. Okrem tých, ktorí sa o nás starali v útlom veku, prispeli do nášho života svojím dielom aj príbuzní, pedagógovia, tréneri, priatelia a celý rad ďalších ľudí, bez ktorých by sme proste a jednoducho neboli tým, čím sme. Obyčajne nebýva problém s tými ľuďmi, ktorí boli odmala zahrnutí láskou, no tam, kde chýbala a naplnenie základných potrieb nebolo dostatočné, vznikajú komplikácie. Problémy vznikajú tam, kde sú rodičia prísni, tvrdí, kde došlo k rozvodu, v rodinách alkoholikov a pod. A to už nehovoríme o prípadoch, kedy je na dieťati páchané násilie. Vtedy sa človek začne presadzovať sám, začne bojovať o pozornosť a prijatie a to sa stane vzorcom jeho správania i v dospelosti. Ak však nezačne uznávať a milovať aj druhých ľudí, zostane v srdci nešťastný a jeho život smeruje do krachu.
Pokúsme sa rozporciovať pýchu na menšie kusy, aby sme lepšie videli jej charakteristické znaky a symptómy v správaní našom, ale samozrejme aj u druhých ľudí.
„Bázeň Hospodinova je kázňou múdrosti a pred slávou ide pokora.“ (Prísl 15,33)
„Pred skrúšením povyšuje sa srdce človeka a pred slávou ide pokora.“ (Prísl 18,12)
V 2. kapitole Filipským nás apoštol Pavol povzbudzuje, aby sme sa pokorili a za príklad nám dáva samotného Pána Ježiša Krista, ktorý sa pokoril tak, že vzal podobu človeka a znášal odsúdenie na smrť spolu s najhoršími zločincami. Pokoriť sa znamená priznať, že aj ja robím chyby, potrebujem pomoc od Boha a ľudí, a tiež to znamená oceniť kvality druhých. Musíme sa naučiť byť vďační za všetko dobré, za každú milosť, ktorá nám je preukázaná. Taktiež je dobré rozhodnúť sa pre vľúdne správanie, odpúšťanie a zmierlivosť. Korektné hodnotenie, oceňovanie a chvála na adresu iných je mocnou zbraňou voči našej pýche. Tieto postoje sa dajú osvojiť – keby to nešlo, Boh to od nás nechce. Začni hneď.
Boh sa pyšným protiví, ale pokorným dáva milosť.
Nie náhodou je žiadostivosť desiatym, teda posledným prikázaním Božieho zákona. Nie sú to dve prikázania, ale jedno a definitívne odhaľuje skazenosť človeka. Predchádzajúcich deväť prikázaní vymedzuje, čo má človek robiť (lepšie povedané, čo nemá robiť). Prikázanie „Nepožiadaš“ však mieri na vnútorný svet človeka. Pre padlú prirodzenosť je toto slovo deklasujúce, lebo pád človeka do hriechu sa prejavuje práve tým, že v ňom bujnejú všelijaké skazené chúťky. Prečo je žiadostivosť zlá? Prečo si človek nemôže v srdci túžiť, po čom chce? Lebo podobne ako predchádzajúce sily, lenivosť a pýcha, tak aj skazená žiadostivosť urobí človeka spoľahlivo nešťastným. Odvedie nás totiž od radosti užívať si to, čo máme, s pokojným a radostným srdcom. A nemusí ísť vyložene o hriešnu žiadosť sexuálnej povahy, ale človek môže byť opantaný túžbou po čomkoľvek. Môže ochorieť túžbou po dome, aute, uznaní, ale aj po pohodlnom životnom štýle, dobrých jedlách, cestovaní, po kráse atď. Dá sa vôbec dosiahnuť to, že človek po ničom netúži? Nedá, veď túžba po dobrých veciach je motorom nášho života, podstatou nádeje a viery. Ježiš hovorí, že po dobrých veciach máme smädiť a lačnieť; je správne túžiť po spravodlivosti, je správne byť smädný po Bohu ako takom. Tieto túžby budú nakoniec naplnené a rovnako tak platí, že skazené túžby zostanú vždy neukojené. Avšak, aj keď vidíme peknú vec z radu tých vyššie spomenutých, ako pekné auto alebo pekný dom, nemusí hneď ísť o hriech, ak sa nám tá vec páči a chceli by sme ju mať aj my. Pri žiadostivosti totiž záleží i na tom, ako veľmi vec chceme. Skazená žiadostivosť chce všetko hneď, chce toho veľa a za každú cenu. Druhým rozdielom medzi normálnou a skazenou žiadosťou je, či objekt našej túžby je niečo, čo nám Boh chce dať, alebo nie. Rozhodne je zlé, ak sa naša túžba zameriava na niečo, čo patrí niekomu inému, nech už je to čokoľvek. Pozrime sa, ako toto prikázanie presne znie: „Nepožiadaš domu svojho blížneho! Nepožiadaš ženy svojho blížneho ani jeho sluhu, ani jeho dievky, ani jeho vola, ani jeho osla, ani ničoho, čo je tvojho blížneho!“ (Ex 20,17)
Apoštol Pavol konštatuje jednu vec: „No je naozaj veľkým ziskom pobožnosť so spokojnosťou.“ (1Tim 6,6) Uspokojme sa s prostým životom, buďme vďační za to, čo nám Boh dáva, a rozumným zákonným spôsobom bojujme o ďalšie požehnania. Bojujme proti lenivosti, oceňovaním druhých a milým správaním sa oblečme do pokory a buďme vďační za všetko, čo Boh do nášho života dal. Buďte šťastní.
Šťastie je voľba | | | Logos 2 / 2010 | | | Joel Osteen | | | Vyučovanie |
Naplnené potreby a šťastie ľudí | | | Logos 11 / 2008 | | | Veronika Kováčová | | | Veda a viera |
Blahoslavený muž, ktorý... | | | Logos 2 / 2010 | | | Rastislav Bravčok | | | Aktuálne |
Cirkev v srdci Manhatanu | | | Logos 10 / 2014 | | | Katarína Nováková | | | Reportáž |
Kohelet | | | Logos 10 / 2010 | | | Rastislav Bravčok | | | Vyučovanie |